Dit jaar blijven we iets dichter bij huis. We gaan toeren in de ‘achtertuin’ van de Bollenstreek, bestemming Winterberg in het Sauerland. De oorzaak om het wat dichterbij te moeten zoeken is het wel bekende probleem van het aantal beschikbare vrije dagen. Of gaan we naast de trip met de motormannen te vaak op vakantie? Samengevat, op donderdag einde van de middag weg, half dagje (thuis) werken en op zondagavond weer thuis. Hoef je maar 1 ½ dag op te nemen aan vrije dagen. Feitelijk is het 3 ½ dag motor rijden. Gevoelsmatig lijkt het altijd veel langer, en dat is waar het om gaat.

We hebben een structureel probleem, te weinig vakantiedagen!

Dag 1 – Bollenstreek – Nijmegen

Op donderdagmiddag verzamelen we bij Erik om ons in het gepaste motormannenshirt te kleden met ons eigen motormannenlogo en de plaats van onze bestemming. Net onderweg naar onze eerste overnachtingsplaats Nijmegen, heeft de BMW van Anton er geen zin meer in. Het defect aan de elektronische ontsteking blijkt niet te zijn verholpen. Anton gaat terug naar huis om een van de back-up motoren te regelen (keuze uit 3 stuks).We gaan met de andere 5 motormannen alvast verder naar Nijmegen waar Anton later zal aansluiten. We overnachten in hotel Atlanta in het centrum van Nijmegen. Prima Hotel met een gezellig Grand Café.

Parkeren van de motoren doen we ‘illegaal’ in een van de nabije parkeergarages. Overal staat verboden te parkeren voor motoren aangegeven! Ik kan mijn motor toch moeilijk naast mijn bed zetten? De nacht was erg kort en volledig onder verdoving van het gele gerstennat! Een van de voorwaarde waaraan een motormannenweekend aan moet voldoen is een goede avond stappen! Nou dat is gelukt. Bascafe is een aanrader.

Dag 2 Mijmegen - Winterberg

Een mooie rit over vele kleine weggetjes richting Winterberg. Onderweg doen we nog een echt ‘Duits broodje’ mega döner kebab.

Hotel Haus Herrloh is ons onderkomen voor de komen de 2 nachten in Winterberg met prima bar en uitstekende keuken. Dat is maar goed ook, verder is er in Winterberg errug weinig te beleven. Zo druk, levendig en gezellig als het op besneeuwde winterdagen kan zijn, zo rustig is het er nu. In het beroemde hotel ‘De Brabander’ ….. niets. Zelfs de Irish pub was een trieste bedoening. Wat zeggen ze over vrijdag de 13e?

Goed dat we traditioneel nog een flesje Schotse Single Malt hebben meegenomen.

Over tradities gesproken. In dit Motormannenweekend is een nieuwe traditie ontstaan die pas in werking gaat voor het motormannenweekend 2012!!! We overnachten in een STAD met voldoende gezellige kroegen.

Nieuwe traditie –  we overnachten alleen nog in een stad met meerdere kroegen!

Dag 3 Rondje Sauerland

Vandaag rijden we zo’n 300 km door Sauerland. Prachtige omgeving om te rijden wat zeker kan tippen aan het rijden in de Belgische Ardennen waar we al regelmatig met de motormannen zijn geweest. Als het goed is komt op deze motormannen site nog een aanvulling met routes en zullen we deze rit zeker plaatsen. Alvast een tip voor ‘garmin’ rijders: “zet het begin en eindpunt van je route een stuk uit elkaar”. Je voorkomt dat je navigatie gaat zoeken naar de juiste richting en steeds maar terug wil naar het beginpunt. We sluiten de rit af met fotoschoot van de boys en toys bij de skischans van Winterberg.

’s Avonds laten we ons het Duitse bier goed smaken. Het drama van het songfestival is te zien op alle TV’s  in de kansloze horea zaken die nog wel open zin. Om dit leed te verzachten sluiten we de avond traditioneel af met het restand van de single malt whisky. Slainte.

Dag 4 Winterberg - Bollenstreek

Na een stevig ontbijt gaan we op pad via en een mooie rit richting de Bollenstreek. Er is gelukkig nog heel wat natuurschoon en mooie bochten te vinden in Duitsland.

Het laatste stukje naar de Bollenstreek pakken we de snelweg. Winterberg, de omgeving is zeker de moeite waard om nog een keer terug te gaan. Bij voorkeur in de winter op de ski’s of snowboard. Maar ook voor het motor rijden een aanrader. Plan je weekend dan wel een maandje of 2 later. Half mei kan het nog behoorlijk koud zijn. Tot volgend jaar in …….???

Geschreven door: Henk van Dongen, motorman