2022 Noorwegen.

Al een paar jaar zijn we van plan om een toertocht te maken in Amerika.  Echter s het nog steeds de corona pandemie die dit onmogelijk maakt, of op zijn minst te onzeker. We willen zo’n mooie reis natuurlijk met elkaar beleven en niet het risico lopen dat iemand het vliegtuig niet in mag vanwege mogelijke corona verschijnselen. Die reis houden we dus nog tegoed en genieten we nog wat langer van de voorpret tot 2023. Dat betekent natuurlijk niet dat we onze motoren in de schuur laten staan.

Een nieuwe overtocht van Eemshaven naar kristiansand – noorwegen ……… dat willen wij graag uitproberen

Dag 1 – Bollenstreek – Eemshaven - Kristiansand (Noorwegen)

Natuurlijk gaan we nog een volledig verslag schrijven van onze geweldige reis in Noorwegen maar we willen alvast een impressie met iedereen delen tot we een creatief schrijfmoment hebben gevonden.  Zelfs motormannen kunnen blijkbaar last hebben van een schrijvers block !!!

Dag 2 - Kristiansand - Stavanger

De reis is altijd belangrijker dan de bestemming. Maar met het kiezen van een bestemming bepaal je de reis. Op een een of andere manier hebben de motormannen iets met bestemmingen op de uiterste plek. Zo bezochten we het drielandenpunt in Nederland, het middelpunt van Nederland en de ‘hoogste waterval in Nederland (nou ja hoog). De Noordkaap van Nederland en motorman Andre zelf de Noordkaap van Noorwegen.  Nu bezoeken we de meest zuidelijkste punt van het Noorse vasteland, het schier eiland Lindesnes,2518 km van de Noordkaap. Hier staat de vuurtoren van Lindesnes, gebouwd in 1915 op de plek van de eerste vuurtoren van Noorwegen uit 1655

Dag 3 Stavanger - Sand

Vandaag een bezoek aan de ‘Preikestolen’. We hebben vooraf al rekening gehouden met een wandeling van 2 uur heen en 2 uur terug over een behoorlijk rotsachtig pad. Bergschoenen aan en klauteren als een berggeit langs diepe afgronden. De beloning van al dat klimmen is overweldigend, wat een uitzicht.

Documenteren………..Andre vermaakt zich prima met zijn nieuwe GoPro.  We kijken nu al uit naar de videomontage.

Mocht je nog een spectaculair stukje Preikestolen willen bekijken dan kunnen we Mission Impossible – Fallout aanbevelen. Het stukje met de Prikestolen zit helemaal aan het einde.

Dag 4 Sand - Odda

Uitzicht vanuit een cafe in Odda

Dag 5 Odda - Rjukan.

Bezoek aan Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: De waterkrachtcentrale in Vemork nabij Rjukan werd gebouwd in 1911, het was destijds de grootste ter wereld. Het industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden bestaat uit fabrieken, waterkrachtcentrales, arbeiderssteden en transportsystemen, zoals spoorlijnen en waterwegen. Het industrieel erfgoed Rjukan-Notodden is een bijzondere combinatie van industriële bedrijvigheid en het natuurlijke landschap. Het industrieel erfgoed Rjukan-Notodden kreeg in 2015 de status Werelderfgoed en staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO als: Rjukan-Notodden Industrial Heitage Site. De waterkrachtcentrale in Vemork leverde de elektriciteit voor de salpeterfabrieken van Rjukan en vanaf 1929 voor de stikstoffabriek in Vemork. In 1928 werd een nieuwe productie-methode ontdekt, het bijproduct was zwaar water. De waterkrachtcentrale in Vemork was een geallieerd doelwit tijdens WOII. De reden hiervan was dat de productie van zwaar water moest worden gestopt, omdat dit gebruikt werd bij het atoomonderzoek van de nazi’s, die Noorwegen in 1940 hadden bezet

Dag 6 – Rjukan - Porsgrunn

Afgelopen overnachting voor de verandering eens niet in een hotel maar in een ruim appartement. Dat had motorman René dus prima geregeld. In de supermarkt wat spullen voor het ontbijt geregeld en omdat je er dan toch bent ook maar wat bier in chips ingeladen. Supergezellig in je eigen ‘woonkamer’. Mooie liedjes van de Spotify  playlist, hard en vals meezingen en de kelen smeren met een whisky van Erik met een speciaal verhaal. Althans, ik kan me herinneren dat er een verhaal was …… maar ik weet echt niet meer waar dat verhaal over ging 🙂 !!!    Tsja. Het was dus erg gezellig.

De volgende ochtend direct een mooie start op de motor. Via  haarspeldbochten van Svineroivegen en de Tudalsvegen de toppen van de Gaustaberg beklimen.  Tot de weg ineens is afgesloten en we niet verder kunnen. Helaas. Maar de alternatieve route langs het water van de Tinnsjå is er niet minder mooi om.  Wat een geweldige dag motor rijden vandaag. Dit is genieten. Ik denk dat ze hier eerst de wegen hebben aangelegd voor motorrijders en ze er later de rest van Noorwegen bij hebben bedacht, GE-WEL-DIG!

Gaustaberg afgesloten – dan maar langs de Tinnsjå

Dag 7 – Porsgrunn - Kristiansand (Veerboot)

Dag 8 – Eemshaven - Bollenstreek

Voldaan van een week geweldig motor rijden in het prachtige Noorwegen rijden we de boot op. Als we aan ons eerste biertje zitten krijgen we al de waarschuwingen van het personeel dat er storm is op zee en we een onstuimige nacht ingaan. Gelukkig hebben de meeste motormannen geen last van zeeziekte…. maar Henk helaas wel.  Dat was een zware nacht, pffff. Voortaan toch maar weer preventief wat reistabletten innemen!