Na een aantal fantastische tochten ten zuiden van Nederland is het tijd om de Noordzee over te steken en het avontuur in Schotland op te zoeken. Henk was al eens in Schotland geweest en kende de weg en de hoge prijs van de Whisky in Schotland. Dat laatste deed Andre de Groot beslissen om een fles Whisky in Nederland te kopen en mee te nemen naar Schotland, een blend want bij de term single malt had hij destijds eerder een associatie met alcohol vrij bier. Misschien kun je de Buckler periode nog herinneren!!! Het word een bliksembezoek aan Schotland, donderdagavond 19 juni weg, maandagochtend 23 juni weer thuis.

De overtocht met de boot is echt een relaxte manier om een motorreis te beginnen. Na het ontbijt direct gaan rijden in een mooie nieuwe omgeving

Dag 1 - Bollenstreek – IJmuiden (overtocht naar Engeland)

Henk, Anton, Andre en Andre nemen de boot van IJmuiden naar New Castle in Engeland. De boot is een super relaxte manier van reizen. We zijn er al snel achter dat Engeland makkelijker te bereiken is dan de Ardennen. Vanuit de Bollenstreek is IJmuiden om de hoek en voordat je er erg in hebt geniet je aan boord van een biertje, lekker eten en een goed bed!

Dag 2 – Newcastle – Fort William (ergens richting Inverness)

Vrijdagochtend rijden we vanuit New Castle richting het noorden. Schotland is al snel bereikt en we vervolgen onze weg richting Edinburgh en Ford William. Zo’n 400 kilometer die zeer de moeite waard is! Het is nog in de tijd dat we onszelf geen tijd gunnen voor tussenstops of foto’s maken. Motor rijden, daar komen we voor, en dat doen we dan ook. Voor vertrek vonden we het niet nodig om hotelreserveringen te maken.  Zo kunnen we lekker flexibel blijven en het avontuur afstemmen op wat er op dat moment gebeurd. Dat hebben we geweten. Heel Fort William hangt vol met bordjes “No Vacancies”. In eerste instantie dachten wij dat het betekende dat er ‘geen werk’ was. Dit blijkt te slaan op de hoeveelheid beschikbare hotelkamers.

Met de nadruk op NIET beschikbaar. Vanuit het centrum beproeven wij ons geluk steeds verder naar de rand van de stad, na uren zoeken besluiten we om de strategie drastisch te wijzigen en door te rijden richting Loch Ness.

Ondertussen begint het redelijk duister te worden, maar in de Middle of Nowhere vinden we een jeugdherberg met beschikbare bedden. De herberg kost niet veel, ik bedoel de overnachting is niet duur. Door een gebrek aan kroeg of restaurant kunnen we ons geld ook niet opmaken aan eten of drank. Gelukkig verkoopt de receptie nog iets van levensmiddelen, maar de Schotse warenautoriteit heeft ze geen toestemming gegeven om groente of vlees te verkopen. Henk denkt iets te kunnen maken van een pak macaroni en een pot saus. Niets blijkt minder waar, na een zware motortocht en een barre zoektocht naar een slaapplek blijkt fantasieloze macaroni perfect te smaken.

Ook de fles Chivas Regal, in Nederland gekocht, komt perfect van pas. Henk spreekt de wens uit om ze bij Chevas Regal de volgende dag persoonlijk te gaan bedanken. We hebben gelukkig nog iets te drinken.

Dag 3 – Middle of Nowhere – Perth

Zaterdagochtend vertrekken we voor de verandering eens ‘nuchter’. Na onszelf getrakteerd te hebben op een lux ontbijt in een wegrestaurant. Die scrambled eggs en spek gaan er prima in.

Bij het meer van Loch Ness gaan we op zoek naar Nessie. Volgens de Schotse bag pipe player is Nessie door hem al enkele jaren niet meer gesignaleerd.

We vervolgen de route naar Inverness en de Whisky Trail richting Perth. De route is wederom mooier dan mooi. Glooiende wegen in een prachtig natuurgebied. In Schotland is alleen het asfalt niet groen! Schotland blijk ook veel wild te hebben, daar kom je vooral achter als je veel kilometers achter de Ducati van Andre rijdt. De Ducati maakt zoveel herrie dat de herten en uilen spontaan op de vlucht slaan als Andre op zijn Monster aankomt rijden.

We zijn in de Speyside bij de GlenLivet waar we de moeite nemen om de distilleerderij te bekijken en een whisky te proeven. Eentje maar want Motormannen drinken eigenlijk alleen NA het motorrijden. Chivas Regal (onze redding van gisteravond) blijkt een GlenLivet product te zijn !!! Henk neemt direct de moeite om het personeel bij GlenLivet persoonlijk te bedanken voor het genot van de avond ervoor in de Herberg!

2003 Schotland (83)

We rijden door naar Perth waar we snel een hotel vinden. Na een heerlijke maaltijd bij restaurant The Refill Station maken we tot diep in de nacht het nachtleven onveilig. Hoe fout kan een nachtclub zijn!!! Er zijn videobeelden gemaakt …… maar of dat nu zo geschikt is om te publiceren 🙂

Dag 4 – Perth - New Castle

Op zondag moeten vroeg uit de veren want er is nog een behoorlijke tocht richting New Castle te ondernemen voor de boot richting IJmuiden. Andre heeft dit iets te letterlijk genomen en zit een uur te vroeg bij het ontbijt. Tsja Nederlandse en Schotse tijd. Dat uurtje extra hadden we achteraf goed kunnen gebruiken. New Castle blijkt meerdere havens te hebben en vanzelfsprekend zijn we in eerste instantie onderweg naar de verkeerde. Just in Time bereiken we nog op tijd de boot.

Een fout die we jaren later in 2009 opnieuw zouden maken, beide keren halen we net op tijd wel de boot, maar met veel stress!

Dag 5 - IJmuiden - Bollenstreek

Maandagochtend helpen we Henk voor het laatst om zijn motor aan te duwen. Een zwakke accu in combinatie met een alarm is de oorzaak van niet kunnen starten. Het levert hem de bijnaam Slow Start Henk op!!

Het is een kort maar geweldig bezoek aan Schotland. Voor ‘Ducati’ Andre de eerste buitenland ervaring op de motor. De besmetting met het motorvirus is niet meer te genezen en we hebben er een Motorman bij. Nu ik dit schrijf kan ik niet bevatten dat dit avontuur in drie dagen Schotland past! Het smaakt naar meer. Dat we er pas in 2009 opnieuw invulling aan geven heeft vooral te maken met de leuke andere bestemmingen die we hebben aangedaan.