Na 2 maal een zuidelijke en eenmaal westelijke richting te hebben gekozen reizen we dit jaar naar het oosten. Welke 3 kwamen daar ook alweer vandaan? Nou, wij zijn met 2 meer dus dat komt helemaal goed met die wijsheid. Het motormannenteam is bijna compleet, alleen die lange (Andre de Groot) is er niet bij. Andre zit voor zijn werk in Dubai die we later in dit jaar gaan opzoeken.

Bij de Moezel  denk je aan touren langs het water, tot je afslaat en het echte bochtenwerk gaat beginnen

Dag 1 - Bollenstreek – Leiwen

Duistland is dus onze bestemming voor dit jaar. We hebben een trip uitgezocht uit het individuele motorreizen programma van Vrijuit, het dorpje Leiwen aan de Moezel in Duitsland. Vanuit de Bollenstreek eerst een stuk over de snelweg tot Geldrop voor een 1e koffiestop. Van daaruit zetten we onze rit voort over leuke binnenwegen richting de Belgische Ardennen, altijd goed om met de motor te vertoeven.  We pikken nog een stukje Luxemburg mee en zetten koers richting Trier. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan in de tijd zonder navigatiesystemen. Toen had je nog van die grote vellen papier met de afdruk van een heel land er op! Wegenkaarten noemde ze dat destijds. Je moest zelf bepalen hoe je een route van A naar B ging afleggen.  Een opgevouwen wegenkaart in je tanktas, regelmatig stoppen om te controleren of je nog op de goede route zit, het had wel charme. Tegenwoordig gaan we niet meer zonder de Garmin of Tom-Tom op pad. Een zak vol groeten aan die charme! Door dat zoeken zijn we al behoorlijk laat. We bellen het hotel dat we onderweg zijn en nog graag een hapje willen eten bij aankomst. Mobiele telefoon hadden we wel (zo’n koelkast).  Het wordt allemaal geregeld. Een paar uur later zitten we heerlijk te smullen van de wildgoulash en genieten van een groot glas koud Warsteiner bier.

De eerste dag volledig benut met motor rijden, en we kunnen ons allemaal niet meer herinneren wat we die avond hebben gedaan! Tsja ….. drank maar meer goed dan liefde stuk kan krijgen ….of zoiets!

Dag 2 Ronje Moezel (Leiwen – Leiwen)

De volgen de morgen halen we na een stevig ontbijt de motoren uit de garage. We zijn niet de enige Nederlanders die het motor rijden in de Moezel willen ontdekken. En ontdekt hebben we het zeker. Bij Vrijuit worden routes geleverd die ik zeker kan aanbevelen.  Natuurlijk is de Moezel leidraad voor de route die we vandaag rijden. We worden echter op onverwachte plaatsen van het water weg gestuurd het binnenland in, wat ons op verassende plaatsen brengt. Haarspeldbochten met verraderlijk “vals plat”. Dat is ff oppassen geblazen.  Het ene moment rijd je door een rotspartij, tussen de heuvels, dan weer langs velden mais of mooi geel koolzaad. Het andere moment rijd je over klinkertjes in een pittoresk dorp, sta je een paar bochten verder tussen de wijnranken en daal je af naar de oever van de Moezel. Dat is echt heel leuk motor rijden. Wij Nederlanders worden gemiddeld genomen niet direct heel enthousiast van onze oosterburen. Maar hier is aan biergartens, wijnstubbe’s en schnitzel restaurants geen te kort. Wij gaan hier onderweg niet verhongeren, en zeker niet voor die schappelijke prijzen. Daar kunnen ze in Noordwijk aan Zee nog wat van leren!  De ochtend volgen we de Moezel aan oostzijde tot aan Cochem.

Na de Lunch rijden via de ander kant weer richting Leiwen. De route brengt ons op een kruispunt in een mooi glooiend landschap met mooie brede wegen. Toch staat daar een verbodsbord voor voertuigen breder dan 2.30 meter en verboden voor auto’s met caravan. Na een kilometer of 7-8 vraag ik me nog steeds af waarom die borden daar hebben gestaan. Ne 9 kilometer is het mij volledig duidelijk. We rijden een dorpje binnen waar de wegen zo smal zijn dat we zelfs met de motor moeten stoppen en aan de kant gaan staan om een tegemoetkomende auto te laten passeren. De bochten zijn zo kort dat ga je inderdaad met een caravan niet redden. Op zo’n moment vind ik het toch jammer dat niet iemand zo eigenwijs is geweest om het toch te proberen! Leedvermaak is ook vermaak…… ik ging toen geloof ik zelf nog niet met de sleurhut op vakantie.

Het weer is geweldig om te rijden. Lekker zonnig en niet te warm. Bij het hotel in Leiwen aangekomen kunnen we nog even lekker buiten op het terras zitten met een heerlijke koude klets. We praten nog wat na over de heerlijke dag motor rijden voordat we aan tafel gaan. Dan bereiden we ons voor op de belangrijke EK voetbalwedstrijd Duitsland-Nederland. Gelukkig weet van Nistelrooij er in de 81e minuut nog een te scoren zodat deze teleurstellende wedstrijd in ieder geval nog met een gelijkspel eindigt. Verliezen van Duistsland als je in Duitsland bent is wel het laatste wat je wil meemaken. Na de wedstrijd zijn we wel toe aan een gezellige kroeg……. Tsja, dat is een uitdaging in Leiwen. We komen niet verder dan een potje tafelvoetbal met een lokale held, die waarschijnlijk de hele dag niets anders doet dan tafelvoetbal. De uitslag kun je wel raden. Toch nog verloren van Duitsland!. Onder het genot van een single malt whisky op de kamer hebben we unaniem besloten de volgende motormannen weekenden in een STAD te overnachten! En Anton, …waar had jij die glazen toch geregeld?

Dag 3 - Leiwen - Bollenstreek

De volgende morgen binden we na het ontbijt de bagage op de motoren voor de rit naar Nederland.

Nog een foto stop bij de druivenranken. Via Bitburg, Monchau, de Eifel verder noordwaarts langs de grens met Nederland die we voorbij Venlo passeren, maar niet voordat we nog een Bratwurst mit curry und frites naar binnen faxen. Na een paar uur over binnenwegen houden we het toeren voor gezien en schieten we de snelweg op voor de laatste 100 km richting de Bollenstreek.

Zo’n laatste stuk over de snelweg geeft je de tijd om na te denken over een paar heerlijke dagen motor rijden. En natuurlijk de bestemming voor volgend jaar. Waar kun je lekker motor rijden en ook overnachten in een gezellige stad? We zien het in 2005. Tot volgend jaar.