Motorrijden en Luxemburg, ze lijken voor elkaar gemaakt. De afstand vanuit de Bollenstreek maakt het goed mogelijk dit groothertogdom voor 1 weekend te bezoeken. Henk is hier samen met zijn vrouw al vaker op de motor geweest. Deze goede ervaring wil hij maar al te graag delen met de motormannen Erik, René en Andre.

Het Müllerthal is de officiële naam.  Klein Zwitserland klinkt eigenlijk beter en past prachtig bij deze omgeving

Dag 1 – Bollenstreek – Vianden

Vorig jaar hebben we door problemen met het alarm van de Harley, in combinatie met de hoosbuien, net het puntje van Luxemburg gehaald. Alle reden voor een langer bezoek.

We vertrekken op vrijdagmorgen uit de Bollenstreek en rijden tot iets voor  Maastricht over de snelweg. Niet het leukste stuk maar het gaat wel lekker vlot en winnen we wat tijd om het op de binnendoor wegen lekker rustig aan te kunnen doen. Via Valkenburg, Malmedy en Sankt-Vith rijden we naar de grens Duitsland- Luxemburg. We pakken nog een stukje Duistland mee om vanaf Dasbourg-Point de weg langs de rivier ‘Our’ te volgen naar Vianden. Hier overnachten we in Hotel Berg en Dal, lekker Hollands en toch in het buitenland. Prima hotel, al lijkt de douche op de kamer meer op een telefooncel.

Genoeg restaurants te kiezen in Vianden om na een heerlijke dag rijden de magen te vullen. We slapen we met 2 man op een kamer en normaliter is een kamerindeling een rustig proces. Naarmate je vaker met elkaar op pad gaat heb je zo je voorkeur voor je slaapmaatje. Dit proces is dit weekend ruw verstoord.  Tot in de lengte van dagen houden we vanaf NU rekening met het fenomeen SNURKEN. Kijk, na een biertje mag je best een beetje snurken, dat begrijp ik best. Maar om in 1 nacht de halve Ardennen tot afgekorte stukjes stookhout te zagen gaat toch wat ver! Zelfs dwars door de demping van de oordoppen snurken is toch een prestatie. Ik noem geen namen maar vanaf dat moment slapen er 2 motormannen op de ‘snoring’ room!

Dag 2 – Rondje Ardennen

Op zaterdag rijden we bergopwaarts langs de burcht van Vianden zakken we verder af via Bettendorf en Ermsdorf naar het Mullerthal. Dit gebied wordt ook wel ‘Petite Suisse’ genoemd. De wegen slingeren hier fantastisch tussen bossen en rotsen. Het heeft wel iets sprookjesachtigs.

De bekende Schiessentümpel waterval (foto rechts) draagt hier zeker aan bij. Nou ja waterval. Niet groots of spectaculair, voor al mooi en toegankelijk.

2002 Luxemburg Vianden (25)

Richting Trier laten we ons leiden langs de Moezel en lunchen in de zon met uitzicht over de rivier. Via de Noordkant rijden we weer richting Luxemburg via Bitbourg en vele dorpjes die allemaal iets van Scheid in de naam hebben. Bij Stolzenbourg vinden we onze weg langs de rivier Our richting Vianden.

Langs deze weg zie je grote deuren van tunnels waarvan er een open staat. Als we uit nieuwsgierigheid stoppen om naar binnen te gluren blijkt het mogelijk de waterkrachtcentrale van SEO te bezoeken. Midden in de berg zijn enorme generatoren te vinden en schaalmodellen van het grote complexe systeem met 2 stuwmeren en het grote tunnelstelsel. De toegang is gratis en als echte Nederlanders maken we hier gebruik van.

Dag 3 - Vianden – Bollenstreek

Op zondag schieten we nog wat foto’s in een paar leuke bochten van Luxemburg. Motormannen in actie. Anders hebben we alleen maar foto’s van bier drinken in de kroeg. Via Bastogne, of in het Hollands Bastenaken,  doorkruisen we de Ardennen waar we in La Roche-en-Ardenne  de eerste foto-shoot bij de tank maken. Iets wat later een traditie blijkt te worden en nog vele foto’s zullen volgen. Inmiddels noemen we het ‘onze tank’.

De route richting het Brabant doen we nog lekker via de binnenwegen en het laatste stuk via de snelweg. Wat de exacte route was richting de Bollenstreek weten we niet meer.

Ja……, vroeger reden we gewoon nog met een kaart in de tanktas!