Na het succes van Schotland 2003, wilden Erik Donker en Rene Slobbe deze ervaring ook wel eens meemaken. Samen met Henk van Dongen, Anton Jansze en Andre de Groot werd dit avontuur ondernomen. De route was deze keer meer zuidelijk in Schotland, vanaf New Castle naar Edinburgh, Aberdeen, Glasgow en terug naar New Castle. De veerboot en alle hotels waren gereserveerd, de routes waren perfect voorbereid, we lieten niets aan het toeval over!

“Als ik geen lek ventiel had gehad, hadden we dit heerlijke broodje hamburger gemist”

Dag 1 – Bollenstreek – IJmuiden (overtocht New Castle)

We begonnen het avontuur in de Bollenstreek, op donderdag 4 juni. De boot naar New Castle vertrekt vanuit IJmuiden, de afstand op de eerste dag is dus te verwaarlozen. Voor de thuiswerkers nog een halve werkdag, om wat vakantie uren te sparen. De veerboot is zeer comfortabel en een aangename manier van reizen, daar zijn trouwens meer motorrijders achter, want we waren zeker niet de enige aan boord!

Dag 2 New Castle – Edinburg

Vanmorgen zijn we vanuit New Castle vertrokken naar het noorden met als eerste bestemming Edinburgh, de hoofdstad van Schotland. Onderweg nog even St. Abbs bezocht, een pittoresk vissersdorpje 80 kilometer van Edinburgh dat ook erg bekend is om het Scuba Duiken. We moeten dus nog een keer terug voor een Drive and Dive, een combinatie van motorrijden en scuba duiken. Edinburgh is een zeer mooie stad met centraal gelegen Castle Rock. Niet dat de Motormannen erg veel aan cultuur doen tijdens een motorweekend, wij komen meestal einde middag aan in een stad en vertrekken weer in de ochtend. Vaak komen we niet verder dan een restaurant en een paar kroegen. De kroegen zijn in Edinburgh prima in orde! In Edinburgh zijn de Motormannen spontaan fan van Hardrock Café geworden, Erik en Andre waren het al, nu zijn de Motormannen het ook officieel. Tevens hebben we er in Edinburgh een traditie bij gekregen. Indien de Motormannen overnachten in een Stad met Hardrock Café, wordt daar gegeten. Dit is sinds deze tocht niet meer voorgekomen, maar dat maakt voor de traditie niet uit!

In Edinburgh hebben we ook de vaagste inbraak ooit meegemaakt. Terug in het hotel was er duidelijk bezoek geweest, de koffer van Andre was geforceerd en de tas van Erik was overhoop gehaald. Echter geen sporen van braak aan de hotelkamerdeur en nog belangrijker, er was niets weg.

Dag 3 Edinburg – Aberdeen

 

 

Vandaag naar Aberdeen gereden, deze route was fantastisch! Wel een flinke regenbui gehad, maar in Schotland weet je dat je vroeg of laat een regenbui zal krijgen, het is daar niet voor niets zo groen. De wegen slingerde door het groene landschap. ’s Winters wordt er geskied, aan de liften te zien. Hier en daar een helling van 20% en onderweg ook nog even Whisky proeven bij Glenfiddich.

 

 

Als Erik zijn motor niet was omgevallen zou het een perfecte dag geweest zijn. De schade is beperkt.

In Aberdeen zijn we in een cultuurshock terecht gekomen. Het was zaterdagavond en er werd massaal gestapt in de stad. De rokjes van de vrouwen waren korter dan kort, hier kunnen wij op zich wel tegen, maar ook de vrouwen die je liever in broek ziet doen hier aan mee. Ook de temperatuur was niet ideaal voor rokjes, maar daar zat niemand mee, ook de vrouwen die de rokjes dragen niet.

Dag 4 - Aberdeen – Glasgow

 

 

Wij hebben wij de tocht vervolgd richting Pitlochy en gaan op bezoek bij de kleinste distilleerderij in Schotland, Edradour.

Via Blair Castle en Loch Tummel Queen’s view doorgereden richting Glasgow. In de buurt van Aberfeldy ging het bochtenwerk bij Andre ineens een stuk lastiger, de achterkant van de motor leek een eigen mening te hebben en niet te doen wat de bestuurder wilde. Uit nader onderzoek bleek dat de band leeg was, rustig doorrijden naar een benzine station en repareren leek de beste oplossing. De trip was goed voorbereid, zelfs spullen om een band te repareren was meegenomen. Toch moet je bepaalde dingen aan het lot overlaten, het ventiel bleek namelijk lek en daar was niemand op voorbereid. Tijdens het wachten op de AA de Schotse ANWB, scoren we een super lekker broodje hamburger.

Quote van Andre: “als ik geen lek ventiel had gehad, hadden we dit heerlijke broodje hamburger gemist”,

De AA brengt de motor naar Glasgow. Glasgow was kalm, waarschijnlijk had het te maken met de dag, zondag is niet echt een stapavond. Er waren wel een paar gezellige kroegen, maar dat bleek een soort studentensoos te zijn waar je alleen met student ID binnen komt, dit hebben wij al een tijdje niet meer.

Dag 5 Glasgow – New Castle (overtocht naar IJmuiden)

 

 

De AA is op tijd om de motor naar de reparateur te brengen. Overigens niet bij een BMW dealer. Omdat een BMW eigenlijk nooit stuk gaat, hoeft de BMW workshop op maandag niet open te zijn. Gelukkig was Suzuki wel open en daar hebben ze met veel plezier de band gerepareerd met een nieuw ventiel. De weg naar New Castle deed eigenlijk niet onder voor de andere wegen die we in Schotland bereden hebben.

Aangekomen in New Castle , konden we vanzelfsprekend niet direct de juiste haven vinden. Vanzelfsprekend omdat dit eigenlijk een soort traditie is, in 2003 hadden we hetzelfde probleem. De combinatie van lekke band repareren, mooie route rijden, zoeken naar de haven en boarding time verkeerd aangenomen resulteerde in de veerboot binnenrijden en direct vertrekken. We waren de motoren nog aan het vastzetten toen de boot al onderweg was naar IJmuiden, beter kan eigenlijk niet maar het risico op de boot missen is het niet waard. De boottocht was geweldig, lekker eten en vooral erg leuke entertainment in de vorm van een live band. Na afloop nog even de nachtclub aan boord bezocht.

Dag 6 IJmuiden – Bollensteek

Na het verlaten van de boot waren we snel thuis en voordat je er erg in hebt, zit je op kantoor en realiseer je dat het weekend eigenlijk gewoon weer perfect was en dat een Motormannenweekend een mooie traditie is die je in stand moet houden!

Geschreven door: Henk van Dongen, motorman