Het is vrijdagmiddag 16 juni, 2017. Het jaarlijkse motormannen weekend is begonnen. We plannen een snel rondje Engeland, dinsdagochtend willen we weer thuis zijn. Een weekend is het niet, het is iets meer dan dat, maar het is wel een relatief kort weekend voor Motormannen begrippen. Vaak gaan we bijna een week en omdat er een weekend in zit durven we het nog steeds een weekend te noemen. Deze editie komt sinds jaren het dichts bij een weekend, maar het avontuur is er zeker niet minder om.

De bestemming is Lake District. Het is een bergachtig gebied iets ten zuiden van Schotland in het westen van Engeland.

Lake-District, je waant je in een filmscene met Groene bergen, grote rotsblokken , stromend water en  weggettjes met hellingen tot wel 30%.

Dag 1 - Bollenstreek - Ijmuiden

De eerste stap om daar te komen is een korte rit naar IJmuiden om daar vervolgens de veerboot naar Newcastle in Engeland te nemen. De Veerboot is heerlijk comfortabel, we rijden vanuit de Bollenstreek een klein stukje naar IJmuiden, eenmaal aan boord krijg je direct een vakantiegevoel. Voor vertrek een biertje op het bovendek, genieten van de omgeving als de trossen los gaan, heerlijk eten in het restaurant en de avond afsluiten in de bar inclusief een traditionele One for the Boat.

Dag 2 - New Castle - Ambleside

Na een nacht in een hut op zee zijn we de volgende dag heerlijk fris om het avontuur echt te laten beginnen. Vanuit Newcastle rijden we richting het westen en volgen Hadrian’s wall voor lange tijd. Erg indrukwekkend om deze muur te volgen die bijna 2000 jaar geleden door de Romeinen gebouwd is in opdracht van Keizer Hadrianus. We vinden een koffiewagen bij de muur en besluiten te stoppen voor koffie en ondertussen de muur beter te bewonderen. We merken dat Hadrian’s Wall een populaire wandelroute is. We kunnen de verleiding weerstaan om lopend verder te gaan en vervolgen onze route op twee wielen, maar sommige Motormannen hebben een Hadrian’s Wall Hike ondertussen wel op de bucket list gezet.

We laten de navigatie volledig aan TomTom over. De spannende route functie pakt weer goed uit. De weg richting Lake District is zeer de moeite waard en iedere mijl die we afleggen wordt alleen maar mooier, dat belooft wat voor het Lake District zelf.

De komende twee nachten slapen we in het plaatsje Ambleside in het Queens hotel. Het is heerlijk weer, bij aankomst beginnen we met een biertje in de tuin van het hotel. We zoeken een restaurant op als de zon zakt en het een beetje afkoelt. Aansluitend doen we nog een biertje in de lokale pub. We zoeken een pub met live muziek, die vinden we maar we zijn niet onder de indruk. Toch krijgen we het voor elkaar om toch weer aan de late kant terug in het hotel te zijn. Traditiegetrouw hebben we op de hotelkamer nog een whisky gedronken, een snelle want het was al laat genoeg en de volgende dag wilde we een beetje fris zijn. We hadden een route van 260km in gedachten, dat klinkt als te doen, maar de route gaat over wegen waar de gemiddelde snelheid laag ligt.

Dag 3 - Rondje Lake-District, 260km

De zondag begon met een typisch Engels ontbijt, bacon and eggs on toast. Heerlijk, worstje erbij, een paar champignons en natuurlijk de witte bonen in tomatensaus. Zo nu en dan kan de dag niet beter beginnen en met name in Engeland hoort het er echt bij.

We stappen op de motor en de route werd al snel de moeite waard. Het plaatsje Ambleside is niet groot met zo’n 2600 inwoners, maar daar omheen is het vooral heel veel natuur en niets anders. De wegen zijn typisch Engels met aan de ene kant een muur en aan de andere kant een mooi uitzicht. Ze zijn heerlijk kronkelig en gaan door glooiende landschappen, door bossen en zo nu en dan langs een meer. Het weer is perfect, lekker zonnetje en niet te warm. De TomTom geeft perfect de route aan die we vooraf geladen hebben. Het is deze keer geen TomTom spannende route, maar het resultaat was niet minder spannend, eigenlijk was de route bijna eng. Weggetje links, weggetje rechts en vervolgens stonden de 30% waarschuwingsborden links van de weg. Inderdaad, je leest het goed, 30%! Dat is tien meter rijden en drie meter stijgen. De motoren hebben daar geen moeite mee, wij bestuurders trouwens ook niet, maar bij de eerste helling denk je dan toch even na of de motor wel in de juiste versnelling staat.

We komen in een natuurgebied wat een filmscene zou kunnen zijn, een blauwe lucht met een klein wolkje, groene bergen en hier en daar een grote rots. Tevens zien we een beek met stromend water, het water is schijnbaar meer puur dan bronwater dat in een fles verkocht wordt. We genieten van de omgeving, drinken water uit de beek, we nemen de tijd voor foto’s en gaan weer verder. We komen nog een paar 30% hellingen tegen, en wat omhoog gaat moet ook weer naar beneden. De afdaling is even spannend als de klim. De gehele dag is een spektakel, de hoogteverschillen werden minder extreem maar de route werd er niet minder om.

Terug in Ambleside doen we eerst een biertje in de tuin van het hotel. Het bier smaakt prima, maar het is vooral de combinatie van vriendschap, nagenieten van een perfecte trip en het heerlijke weer dat de zondagmiddagborrel compleet maakt. Na de borrel gaan we op zoek naar een restaurant. We vinden een Thais restaurant aan de overkant van het hotel. Het Thaise eten gaat er prima in bij de Motormannen en in combinatie met de sfeer in het restaurant wordt het een erg aangenaam etentje.

Na het eten gaan we op zoek naar een pub. We lopen door de staten van Ambleside en worden door live muziek een pub ingezogen. De pub is gezellig, de artieste heet Fiona, speelt gitaar en zingt op een prettige manier Hotel California. Het publiek mag meedoen door een tamboerijn, triangel of sambabal te pakken en mee te spelen. Het geeft het geheel een beetje een Jostiband gehalte maar het is zeer vermakelijk. Voordat we er erg in hebben bespelen wij Motormannen ook een instrument. We hebben het naar ons zin, dat valt op en omdat het al snel duidelijk is dat we Dutchies zijn wordt de avond afgesloten met tulpen uit Amsterdam. De pub sluit op tijd, maar we hebben nog whisky op de hotelkamer, dus kunnen we er niet echt mee zitten. We zijn het eens dat dit een perfecte dag was, een mooie omgeving, een avontuurlijke route, heerlijk gegeten, gezongen in een pub en vooral samen veel plezier gehad, met name het laatste is onbetaalbaar.

Dag 4 - Ambleside - New-Castle

De volgende ochtend na wederom een Engels ontbijt stappen we op de motoren en gaan we richting Newcastle. Het is alweer de laatste dag in Engeland en de terugreis is begonnen. We verlaten Lake District maar net als de heenreis is het buiten Lake District ook zeer de moeite waard. We willen op tijd in de haven van Newcastle zijn. Voorheen is het een paar keer krap geweest en hebben we de boot net niet gemist. We waren erg op tijd deze keer, we hadden zelfs tijd om in de haven te lunchen. Na de lunch mochten we als eerste aan boord, pole position! Tot nu toe waren we altijd de laatste, we moesten erg wennen aan het idee. Heerlijk relaxt hebben we weer genoten van het comfort aan boord. Biertje in de sky bar, biertje in het cafe, wederom heerlijk gegeten in het restaurant, nog even de tax free shop in en daarna toch nog maar een drankje in de bar gedaan, we hadden elkaar namelijk nog zoveel te vertellen.

Dag 5 - Ijmuiden - Bollenstreek

De volgende dag kwam de veerboot vroeg aan in IJmuiden. Het duurt dan toch nog even voordat we van de boot af zijn, met name de douane duurt lang. We rijden richting Bollenstreek en stoppen nog even om elkaar te bedanken voor een fantastisch weekend. De omgeving was geweldig, maar het gezelschap maakt een weekend een succes.