De Motormannen gaan op weg voor het jaarlijkse Motormannenweekend. Een weekend is feitelijk op zaterdag en zondag, bij de Motormannen moet er een weekend in een periode zitten om het een weekend te noemen. Kortom, ons Motormannenweekend is dit jaar van woensdag tot en met maandag 😊

“You’re in Schotland, be a man, throw away!”

Dag 1 - Bollenstreek - Ijmuiden

De reis gaat dit jaar weer eens naar Schotland. De Motormannen houden van Schotland, zo’n mooi land op een nacht varen verwijderd. De route gaat van IJmuiden overvarend naar Newcastle, vervolgens naar Glascow, Oban, Edinburg en weer terug naar Newcastle en IJmuiden. De overtocht naar Newcastle is ontspannen. Het is rustig weer en de zon heeft in september nog voldoende kracht om een biertje op het bovendek te doen. Aansluitend whisky proeven (en tax free kopen) in de shop en heerlijk eten. De kok van DFDS Seaways heeft weer heerlijk gebakken deze avond. We sluiten de avond af met een drankje in de bar. Waarschijnlijk eentje maar!

Dag 2 - IJmuiden – Glasgow

De volgende ochtend is het nog een uurtje rijden voordat we de Schotse grens bereiken. Ongelooflijk, we zijn nog niet eens in Schotland en de omgeving is al mooi, dat belooft iets voor de rest van het weekend. Bij de grens aangekomen maken we de gebruikelijke foto’s. Over mooie glooiende wegen met groene heuvels en muurtjes gemaakt van lokale keien, vervolgen we de weg naar Glasgow

Glasgow is altijd weer leuk om te bezoeken, de Schotten die niet uit Glasgow komen vinden het een vieze oude industriestad. Echter is onze ervaring tegenovergesteld. Het centrum ziet er bijzonder mooi, schoon en opgeruimd uit en de sfeer in de stad is zeer gemoedelijk. Ze hebben er zelfs een Hard Rock Café. Wij zijn verplicht om daar te eten aangezien de Hard Rock Café keten een vriend van de Motormannen is. Opmerkelijk is de metro van Glasgow, deze hebben we niet gezien maar wel gevoeld. De metro gaat blijkbaar recht onder het Hard Rock Café door. Iedere 6 minuten heb je daar een mini aardbeving. De avond is beëindigd met een biertje in de kroeg en een glaasje whisky in de hotelkamer, eigenlijk overbodig om dit te vermelden want zo eindigen alle avonden van de Motormannen.

Dag 3 – Glasgow - Oban

De reis van Glasgow naar Oban begint slecht… In een buitenwijk van Glasgow breekt een bout van het stuurhuis van de motor van Motorman Anton. Het scherm komt hierdoor los, maar in eerste instantie lijkt het geen groot probleem te zijn. De wegenwacht is gebeld en binnen een uur wordt er professioneel aan de motor gesleuteld. De conclusie is dat Anton in principe zonder scherm door kan rijden maar nu de wegenwacht er toch is kan het wel even permanent opgelost worden. Een BMW uit de jaren 70 van de vorige eeuw, in combinatie met allerlei soorten schroefdraad dat beschikbaar is in het Verenigd Koninkrijk, blijkt de start van een groter probleem dat alleen in een werkplaats opgelost kan worden.  Ondertussen gaat het licht spetteren zoals wel vaker in Schotland. Een stoere Schot die ons ziet staan, stapt met korte broek en T-Shirt uit zijn auto om even te kijken of hij kan helpen.

We vertellen hem het probleem met het windscherm. Verbaast pakt hij het windscherm op en roept:   “You’re in Schotland, be a man, throw away!”

Een spreuk die we later nog regelmatig herhalen. Als er eens iemand loopt te teuten roepen we “Be a Man”!

Wij besluiten om tijdelijk afscheid van Anton te nemen in de hoop dat een werkplaats zijn probleem kan oplossen en hij later weer kan aanhaken. Gelukkig is dat het geval maar door het lange wachten in de werkplaats, ontmoeten wij Anton pas ’s avonds in Oban weer. De reis naar Oban is wederom fantastisch! Opnieuw mooie groene heuvels met karakteristieke muurtjes, de heuvels worden bergen en op het hoogste punt genieten we van het uitzicht onder het genot van een broodje, geleverd door de mobiele snackkar. Het laatste stuk naar Oban gaat langs de westkust, een erg mooie route, kronkelend langs baaien en bossen.

Ondanks de vertraging in de ochtend en de tijd die wij genomen hebben om van de route te genieten, zijn we toch nog op tijd in Oban om een rondleiding te krijgen in de lokale whisky stokerij. Het is niet de eerste keer dat de Motormannen een distilleerderij bezoeken maar het blijft mooi om dit zo nu en dan mee te maken. Het hoogtepunt van de rondleiding is het proeven, zeker als je onderdeel bent van de laatste tour van de week, dan wordt namelijk de fles nog even leeggemaakt. Helaas heeft motorman Anton de rondleiding gemist. Het goede nieuws is dat hij ’s avonds ook in Oban arriveert met een gerepareerde motor en tevens nog een mooie rit heeft gemaakt. De whisky die Anton heeft gemist halen we op de kamer nog in, met de aan boord aangeschafte tax free fles.

Dag 4 – Oban – Edinburg

De volgende dag vertrekken we richting Edinburg. Wederom is het landschap geweldig. Zonder uitzondering is alles groen, de weg glooit door het landschap dat afgewisseld wordt door lage begroeiing en bossen en ook vandaag zien we weer kilometers muurtjes voorbij komen.

In Falkirk stoppen we om “The Falkirk Wheel” te bewonderen. Een mooi stukje engineering wat eigenlijk een mega sluis of een lift voor schepen voorstelt. We genieten van het ontwerp, de constructie, de werking en de demonstratie. Echter zijn we niet achter het nut van “The Falkirk Wheel” gekomen. Er lijkt namelijk geen behoefte om schepen van de ene rivier naar de andere te tillen, behalve dat toeristen het voor de lol mee willen maken. Wij bedanken voor dit spektakel en besteden onze tijd goed door gebruikt te maken van een lokale snackkar en te lunchen.

In Edinburg aangekomen nemen we de dubbeldekker bus naar het centrum. Een idee waar we gaan eten hebben we nog niet, tot de bus langs Wagamama rijdt. Spontaan en synchroon wordt op de stopknop gedrukt. Motormannen zijn wat dat betreft voorspelbaar. Wagamama is net als het Hard Rock Café een vriend van de Motormannen, daar is geen discussie voor nodig. Na een Tiger Beer en een Yaki Soba of iets vergelijkbaars als drankje en voor Andre van den Burg een extra spicy gerecht (dat nog wel iets heter had gemogen als het aan Andre lag) doen we een kroegentocht in het leuke centrum van Edinburg. Het is nog even lastig om een taxi naar het hotel te krijgen want we zijn na een avondje stappen niet de enige die vervoer nodig hebben.

Dag 5 – Edinburg - Newcastle

De volgende dag is alweer de laatste dag in Groot Brittannië. De bestemming voor deze dag is Newcastle waar we de veerboot terug naar IJmuiden nemen. Histories is het nog nooit gelukt om ruim op tijd bij de veerboot te arriveren. Tijdens andere Schotland reizen waren we net op tijd om nog mee te mogen, met als dieptepunt 2009 toen de klep achter ons dicht ging en de boot al onderweg naar Nederland was toen wij de motoren nog een het vastzetten waren. Zoveel stress willen wij vandaag niet. Desondanks nemen we toch de moeite om de snelweg te ontwijken en de scenische route richting Newcastle te nemen. Dat blijkt een goede beslissing te zijn, de route gaat langs de kust en indrukwekkende kastelen en is ideaal om ontspannen Newcastle te bereiken. Er is zelfs nog tijd voor een lunch en voor het eerst in de Motormannen geschiedenis wordt een veerboot richting Nederland op tijd bereikt.

Aan boord is het comfortabel, we zijn zeer tevreden over de mooie tocht die we in Schotland hebben gemaakt en tevens een beetje droevig dat het weekend alweer bijna ten einde is. Gelukkig hebben we nog een leuke avond aan boord voor de boeg. Allereerst blijkt het mogelijk te zijn om de brug en de machinekamer te zie. Gewoon vragen bij de receptie is voldoende om deuren open te laten gaan die normaal tijdens de overtocht gesloten blijven. Op de brug zijn we enorm onder de indruk van de rust. Je zou een team verwachten die met veel moeite het enorme schip op koers probeert te houden. Het tegenovergestelde is het geval, de stuurman op de brug die blij is bezoek te krijgen want eenmaal uit de haven en op koers is de taak bij daglicht en goed zicht niet zo spannend meer. Vanaf de brug zien we zelfs nog bruinvissen, dat maakt erg veel indruk.

De machinekamer is ook prachtig. De vier gigantische motoren en de elektriciteitsvoorziening maken erg veel herrie, maar het is vooral zeer indrukwekkend om de krachtbron van het schip van zo dichtbij te kunnen zien. Ook hier zijn de engineers vooral ontspannen. Eenmaal de motoren gestart is er eigenlijk niet veel meer te doen zolang er niets stuk gaat. Onderhoud en reparaties worden eigenlijk niet tijdens de tocht gedaan, ook hier zijn ze blij met ons bezoek want dat geeft de nodige afleiding.

Na het eten heeft DFDS nog een leuke avond georganiseerd met een leuk bandje. Motorman Erik en Andre hebben zelfs nog even op de dansvloer gestaan, dat zegt genoeg.

Dag 6 - IJmuiden – Bollenstreek

In IJmuiden aangekomen duurt het even voordat we het DFDS terrein af kunnen. De marechaussee houdt namelijk een alcohol controle. Met de P van Pass mogen we doorrijden, het bewijs dat de motormannen tijdens een gezellig weekend altijd nog wel het verstand erbij houden.

Het waren weer fantastische kilometers en met z’n zessen hebben we weer veel plezier gehad. We zijn erg blij dat we dit al 14 jaar jaarlijks organiseren en uitvoeren. Op naar 15 jaar motormannen! Wat zal onze bestemming van volgend jaar worden?

Geschreven door: Henk van Dongen & Erik Donker, motormannen